Honza 4. 2. 2021 0:34 Hodnocení: +2
Hra umožňuje v horní nabídce kdykoliv během hraní nastavit deset možných rychlostí hry. Využijte této možnosti!
Na začátku scénáře využijte možnost hru zpomalit a v klidu si vše připravit. Stejně tak zpomalení využijete v problematických situacích, kdy je potřeba vyřešit určitý závažný problém – požár ve městě, nedostatek jídla nebo sýpek k uložení sklizně, útok nepřátelského vojska a podobně.
V pozdějších fázích scénářů, pokud například jen čekáte na dostavění monumentu v jinak funkčním a zaopatřeném městě, zase můžete využít urychlení času.
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Jídlo je možné přechovávat v sýpkách nebo ve skladech. Jídlo ze sýpek je dostupné bazarům, jídlo ze skladů obchodníkům. Je potřeba mít kapacitu dostatečnou k tomu, aby uložené jídlo pokrylo celou spotřebu až do další sklizně, a ideálně dále nějakou rezervu pro případ, kdy by přišel slabší ročník a menší sklizeň (ne vše je možné dohnat importem).
Pokud před sklizní z farem u Nilu nemáte dostatek místa k uložení jídla, je vhodné je urychleně vybudovat. V opačném případě totiž pracovníci budou na prostor k uložení sklizně čekat tak dlouho, až Nil políčka i s nimi zaplaví a o jídlo nenávratně přijdete. Pokud už se dostanete do situace, kdy není kam úrodu uložit, zvažte právě otevření skladů i pro tuto úrodu, byť jen dočasně (stačí do doby, než pracovníci jídlo odvezou ze záplavového území).
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Při budování města mějte na paměti, že je vhodné držet se určitých zásad, díky kterým budou obyvatelé spokojení a město produktivní.
Pro obytné budovy je důležitá atraktivita (desirability) okolí. Atraktivitu zvyšují třeba náměstíčka, sochy a zahrady. Naopak ji snižují průmyslové budovy a pevnosti.
Pro průmyslové budovy je důležitá dostupnost surovin. Je praktické, aby např. hrnčíř byl někde mezi těžbou jílu a skladem, do kterého se nádobí ukládá pro bazar či obchodníka.
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Nálada bohů je důležitá a měli byste ji průběžně hlídat. Pokud mají bohové dobrou náladu, sesílají vám požehnání s bonusy, pokud mají špatnou náladu – jen počkejte!
Nálada od nejhorší po nejlepší: Enraged, Furious, Angry, Resentful, Displeased, Apathetic, Amiable, Congenial, Sympathetic, Approving, Benevolent.
Budování monumentů je sice zábavné, ale také velmi náročné. Vyžaduje velké množství materiálu, pracovní síly, prostoru na mapě a také dobrou organizaci.
Obecně platí, že s budováním monumentů je vhodné začít co nejdříve, protože většinou stavba dlouho trvá a nechcete tedy ztrácet čas. Na stavbách monumentů pracují lidé z pracovních táborů ve chvíli, kdy jsou pole na Nilu zaplavená a nemají tedy stejně nic lepšího na práci. A dále pak ve chvíli, kdy jsou farmy na řece již obsazené a zbývají volné pracovní kapacity. Pracovníkům na stavbě je věnován samostatný návod.
Je důležité monument správně umístit. Některé vyžadují přístup k vodě, což napoví. Dále je důležité brát v úvahu, že na monumentech pracují pracovníci generovaní pracovními tábory, které zároveň obsazují i pole v záplavových územích a měly by tedy být dost blízko oběma určením. Kromě toho je důležité umístění s ohledem na dostupnost stavebního materiálu – viz návod věnující se logistice.
Hra obsahuje různé monumenty, které mají svá specifika. Na rozdíly v budování cihlových hrobek (takzvané mastaby) a obřích kamenných pyramid však jistě přijdete sami (a koneckonců právě to objevování je i zábava).
Některé monumenty pro dokončení vyžadují také odeslání pohřebních zásob.
U monumentu by mělo být dost prostoru pro sklady s materiálem, aby dělníci nemuseli materiál tahat přes celé město, ale rovnou jej nabrali u monumentu a rychle přesunuli. Zároveň je vhodné, aby tyto sklady měly dobrou dostupnost na zdroje materiálu – tedy aby nebyly zbytečně daleko od lomů, případně od obchodních cest. V případě, že je potřeba stavět daleko od lomů, zvažte stavbu meziskladů kus od lomů, které materiály budou z těžby přijímat, a skladů u monumentu, které budou materiál přesunovat z meziskladů blíže k monumentu.
Pokud na monument potřebujete materiál, který není na mapě dostupný a je potřeba jej importovat, hrozí to být při stavbě úzkým hrdlem, které bude stavbu brzdit, protože dovoz je vždy limitován maximálním ročním zobchodovaným objemem. V takovém případě se vyplatí, pokud je to ekonomicky možné, začít s dovozem materiálu ještě dříve, než je potřeba. Ale platí to i obráceně – se stavbou se vyplatí začít dříve, než je k dispozici dostatek materiálu, protože chvíli trvá i příprava samotného staveniště.
Někdy je možné získat materiály i jinak než těžbou či dovozem. Sklady vám může naplnit dobrý vztah s božstvy, nebo dar od některého z dalších měst – například jako odměna za to, že pomůžete vy jim.
Pozor, někdy je požadavek, že je potřeba mít dostatek materiálu ještě před tím, než je stavba monumentu vůbec zahájena.
Stěžejní pro rychlé a úspěšné stavění monumentů je dostatek nekvalifikované pracovní síly. Tu získáváte z pracovních táborů (Work Campy), které průběžně pracovníky generují. Pokud ve scénáři stavíte velkou pyramidu, pracovních táborů budete potřebovat skutečně mnoho – desítka určitě není příliš mnoho, naopak jde spíše o minimum, aby stavba ubíhala rychle. Čím více si jich můžete dovolit, tím lépe. Pracovní tábor ke svému stoprocentnímu fungování potřebuje 20 zaměstnanců. Typicky tedy 1 pracovní tábor připadá zhruba na 50 obyvatel města (po odečtení obyvatel, kteří nepracují), ale reálně na něj potřebujete obyvatel ještě více – domům musí někdo nosit vodu, roznášet zboží z bazaru, hlídat je před požárem a tak dále. Město s 10 pracovními tábory tak klidně bude dosahovat populace v řádech tisíců. Dělníci z pracovních táborů připravují plochu pro monumenty (čistí oblast, rovnají terén) a dopravují na stavbu materiál.
Pro budování jsou potřebné také zednické cechy (Stonemasons‘ guild). Budete jich potřebovat o poznání méně než pracovních táborů, neboť na stavbě pracují průběžně. Určitě však jejich počet nepodceňte, je zbytečné mít plné sklady materiálu i poflakující se dělníky, kteří nemají kamenné bloky komu předat. Obvykle stačí jeden zednický cech na dva pracovní tábory, ale neberte to jako dogma a řiďte se situací na vašem staveništi. Zedníci na stavbě přebírají a zpracovávají materiál, který dělníci na místo dopraví.
Důležitou roli ve stavbách monumentů hrají také tesaři (Carpenters‘ guild), kteří připravují rampy pro posun do dalších úrovní stavby. Fungují jinak než předchozí dvě povolání – do jejich budovy je potřeba dodávat materiál (dřevo), které zpracovávají (je vidět v detailu budovy) a teprve po zpracování mohou vyrazit na stavbu umístit příslušné plošiny. Vzhledem k tomu, že jejich práce je sice nepostradatelná, ale poměrně rychle hotová, vám bude na stavbu monumentu obvykle stačit jen jedna budova.
Na této stránce najdete stručné tipy i podrobné návody ke hře Pharaoh. Tipy jsou krátké stručné rady, které pomohou v určité oblasti hry, naproti tomu návody jsou komplexnější a podrobnější.
Možná máte pocit, že hraní není žádná věda a že tipy ani návody nepotřebujete. Přesto jim zkuste dát šanci, třeba se něco zajímavého dozvíte. A pokud jste náhodou ve hraní Pharaoh úplní přeborníci nemající konkurenci, můžete se svými dovednostmi vytáhnout a dát tipy těm méně zkušeným nebo jim rovnou sepsat celý návod, aby vám sahali alespoň po kotníky.
Rozcestník se všemi informacemi o hře najdete na úvodní stránce profilu hry Pharaoh.
Honza 4. 2. 2021 0:34 Hodnocení: +2
Hra umožňuje v horní nabídce kdykoliv během hraní nastavit deset možných rychlostí hry. Využijte této možnosti!
Na začátku scénáře využijte možnost hru zpomalit a v klidu si vše připravit. Stejně tak zpomalení využijete v problematických situacích, kdy je potřeba vyřešit určitý závažný problém – požár ve městě, nedostatek jídla nebo sýpek k uložení sklizně, útok nepřátelského vojska a podobně.
V pozdějších fázích scénářů, pokud například jen čekáte na dostavění monumentu v jinak funkčním a zaopatřeném městě, zase můžete využít urychlení času.
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Jídlo je možné přechovávat v sýpkách nebo ve skladech. Jídlo ze sýpek je dostupné bazarům, jídlo ze skladů obchodníkům. Je potřeba mít kapacitu dostatečnou k tomu, aby uložené jídlo pokrylo celou spotřebu až do další sklizně, a ideálně dále nějakou rezervu pro případ, kdy by přišel slabší ročník a menší sklizeň (ne vše je možné dohnat importem).
Pokud před sklizní z farem u Nilu nemáte dostatek místa k uložení jídla, je vhodné je urychleně vybudovat. V opačném případě totiž pracovníci budou na prostor k uložení sklizně čekat tak dlouho, až Nil políčka i s nimi zaplaví a o jídlo nenávratně přijdete. Pokud už se dostanete do situace, kdy není kam úrodu uložit, zvažte právě otevření skladů i pro tuto úrodu, byť jen dočasně (stačí do doby, než pracovníci jídlo odvezou ze záplavového území).
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Při budování města mějte na paměti, že je vhodné držet se určitých zásad, díky kterým budou obyvatelé spokojení a město produktivní.
Pro obytné budovy je důležitá atraktivita (desirability) okolí. Atraktivitu zvyšují třeba náměstíčka, sochy a zahrady. Naopak ji snižují průmyslové budovy a pevnosti.
Pro průmyslové budovy je důležitá dostupnost surovin. Je praktické, aby např. hrnčíř byl někde mezi těžbou jílu a skladem, do kterého se nádobí ukládá pro bazar či obchodníka.
Honza 4. 2. 2021 0:35 Hodnocení: +2
Nálada bohů je důležitá a měli byste ji průběžně hlídat. Pokud mají bohové dobrou náladu, sesílají vám požehnání s bonusy, pokud mají špatnou náladu – jen počkejte!
Nálada od nejhorší po nejlepší: Enraged, Furious, Angry, Resentful, Displeased, Apathetic, Amiable, Congenial, Sympathetic, Approving, Benevolent.
Pro přidání tipu/návodu je potřeba se přihlásit.
Pokud ještě nemáte účet, můžete se registrovat.